شب شعر غدیر برشانه های آفتاب در شوش برگزار شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 169
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 445
:: بازدید ماه : 8134
:: بازدید سال : 20823
:: بازدید کلی : 297961
نویسنده : عباس کرم الهی
پنج شنبه 31 مرداد 1398

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 22 چهارشنبه 30 مردادماه1398 همزمان با روز جهانی مسجد و بزرگداشت علامه ی مجلسی به همت ادارات آموزش و پرورش ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن شعر فارسی ، به مناسبت عید سعید غدیر خم و آغاز ولایت امام علی(ع) آیین شب شعر با عنوان«برشانه های آفتاب» در سالن پژوهشکده ی شهدای هسته ای برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ رضا ذاکری سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان شوش ضمن تبریک به مناسبت شب ولادت امام موسی کاظم(ع) به تأثیر شعر و نقش آن در جامعه اشاره کرد و گفت : شعر از جمله هنرهاي بشري تجلي آرمان هاي او در قالب نظم الفاظ مي باشد. اين هنر ديرپا و کهن از عهده ی هر فرد و شخصي برآورده نيست بلکه موهبتي است الهي که افراد معدودي از آن برخوردار مي باشند. شعر در گذشته دير به عنوان بهترين يا تنها وسيله ی تبليغاتي «افراد ، گروه ها ، حکام و تجار» به کار گرفته شده و شاعر مانند عکاس طبق درخواست ها، ايده ی داعيان را در قالب الفاظ منعکس مي کرده است. برخي طالب هجو افراد بودند و برخي خواهان تشبيب اشخاص و عده اي هم مي خواستند که از آن ها تعريف و تمجيد شود.

وی افزود : شعرابه عنوان ابزار تبليغاتي دو گونه عمل مي کردند: دسته اي تنها در مسير خوب و خوبي ها شعر مي سرودند؛ مانند «فرزدق ، دعبل ، کميت ، سعدي ، حافظ و امثال آن ها»و دسته اي هم مقيد نبوده بلکه تابع اوضاع و احوال شخصي و ديگران بودند و کاسبانه شعر مي گفتند. اسلام حساب شاعران «مؤمن و معتقد که اشعار  علوی ، مهدوی ، رضوی و...» را از ساير شعرا، جدا کرده است .

رضا ذاکری در تکمیل سخنان خود یادآور شد : اگر بپذیریم که شعر و ادبیاتِ هر قوم ، با مکتب و آیین، آیینه افکار و باورها و گرایش‌های آن است. درباره ی«شعر شیعی» نیز می‌توان گفت که نماد تفکر و اعتقادات و فرهنگ مکتبی شیعه، در آیینه ادبیات آیینی شاعران ولایی شیعی متجلی است. که می‌توان به شعر غدیر ، عاشورا و ...... اشاره کرد. اگر چه «غدیر‌ خم» و «ولایت علوی» سرچشمه جوشش شعر شیعی و پدید آمدن غدیریه‌های ماندگار است، اما در نگاهی وسیع تر، آنچه به مقوله‌هایی همچون: اهل‌ بیت، ولایت ائمه، محبت ذوی القربی، امامت علی ابن ابی طالب، فضایل و مناقب، خاندان عصمت و مدایح و مراثی عترت پیامبر مرتبط باشد، به نوعی شعر شیعی محسوب می‌شود و این درون مایه‌ها به گستردگی در ادبیات شیعه مطرح است.از آن جا که امامت امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) نشان کمال دین و ارائه الگوی شایسته برای هدایت جامعه است، شاعران شیعی نیز همین جوهره ناب را در سروده‌های آیینی خویش بر محور ولایت مطرح کرده و فرهنگ غنی شعر شیعی را بنیاد نهاده‌اند.

سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در پایان گفت : شعر شیعی هم مدیحه دارد، هم مرثیه و حماسه. ولی بارزترین شاخصه شعر شیعی پرداختن به مساله امامت اهل بیت و هدایت گری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایل آنان و بازگو کردن مظلومیت‌های خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان نسبت به دودمان پاک حضرت رسول (ص) است.از این رو در آیینه ی شعر شیعی و در رواق ادبیات ولایی و آیینی، تصویری از پاکی‌ها و فضیلت‌ها و مبارزات حق‌طلبانه و مظلومیت عترت و جلوه‌های حماسه عاشورا و فرهنگ غدیر دیده می‌شود.

 

سپس شاعران  صاحب نام و جوانی از جمله « مرتضی حیدری آل کثیر ، دکتر حسین ذبیح ـ عماد غراوی ، سید فرج دنیناوی ، محمد ذلقی ، یونس حسین نژادیان ،  نعمت سپهری حاجی کلی ،محمدرضا سپهری نیا و لیلا صفری » اشعار علوی خود را خوانش نمودند .

 



:: برچسب‌ها: "شب شعر غدیر"برشانه های آفتاب"ارشاد اسلامی شوش"آموزش و پرورش" ,
:: بازدید از این مطلب : 1696
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.